Artikel 1 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die tussen EPIX HealthClub en de consument tot stand komen en worden uitgevoerd.
Artikel 2 Het aanbod
EPIX HealthClub brengt het aanbod schriftelijk of digitaal uit. Het aanbod is bindend gedurende de in het aanbod aangegeven termijn.
Het aanbod omvat ten minste:
- de kosten van het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij voortijdige opzegging;
- een duidelijke vermelding of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
- de wijze van betaling en de betalingstermijn;
- de duur van de overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn.
Artikel 3 De overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de consument. De overeenkomst is strikt persoonlijk en kan niet door de consument worden overgedragen aan derden.
Artikel 4 Duur en beëindiging
De consument dient de overeenkomst altijd schriftelijk op te zeggen. Voor alle abonnementen geldt een opzegtermijn van vier weken. Bij het aangaan van de overeenkomst kiest de consument voor een abonnement van 52 weken of een FLEX-abonnement. Een FLEX-abonnement is altijd per vier weken opzegbaar. De keuze voor een FLEX-abonnement blijkt uit de betaalfacturen. Opzegging van een 52-wekenabonnement dient te geschieden tegen het einde van de abonnementsduur. Indien niet tijdig wordt opgezegd, wordt de overeenkomst na afloop omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, die vervolgens te allen tijde kan worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken.
De consument is gerechtigd de overeenkomst gedurende de looptijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken, indien:
- de consument aantoonbaar (bij voorkeur schriftelijk) verhuist naar een ander woonadres en het als gevolg van de toegenomen reistijd redelijkerwijs niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de faciliteiten van EPIX HealthClub. Indien zich binnen redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats een andere vestiging van EPIX HealthClub met een gelijkwaardig voorzieningenniveau en serviceniveau bevindt, is van deze situatie geen sprake;
- het voor de consument als gevolg van een op het moment van opzegging aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de resterende abonnementsperiode gebruik te maken van de faciliteiten van EPIX HealthClub.
Bij opzegging wegens verhuizing of blessure/ziekte, zoals hierboven bedoeld, is EPIX HealthClub gerechtigd de abonnementsbijdrage over de verstreken periode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare abonnementsbijdrage. Naast de mogelijkheid tot opzegging bij blessure of ziekte kan de consument in dat geval ook kiezen voor een tijdelijke stop. Indien de consument gedurende een aaneengesloten periode van langer dan vier weken als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte geen gebruik kan maken van de faciliteiten van EPIX HealthClub, wordt de contractperiode aansluitend verlengd met deze periode, zonder dat over deze periode abonnementskosten in rekening worden gebracht. EPIX HealthClub BV is gerechtigd hiervoor redelijke administratiekosten aan de consument in rekening te brengen.
De consument heeft daarnaast de mogelijkheid om het abonnement eenmaal per kalenderjaar te bevriezen voor een periode van minimaal acht weken en maximaal zesentwintig weken, ongeacht de reden. Voor de periode waarin het abonnement is bevroren, wordt een bedrag van € 2,50 per week aan de consument in rekening gebracht. De abonnementsduur wordt overeenkomstig verlengd met de periode van bevriezing.
EPIX HealthClub mag de overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang opzeggen, indien:
- de consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het eventueel toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt;
- de consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de directie/medewerkers van EPIX HealthClub en/of jegens een andere consument van EPIX HealthClub.
EPIX HealthClub betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen niet terug. Dit staat los van de eventuele verplichting van consument tot vergoeding van de aan hem/haar verwijtbare schade.
Artikel 5 Overgang naar meerderjarigheid
Wanneer de consument 18 jaar wordt, vervalt eventuele jeugdkorting, waaronder een korting van 20%. Het abonnement wordt voortgezet tegen het reguliere tarief en blijft verder ongewijzigd, tenzij anders overeengekomen.
Vanaf de 18e verjaardag betaalt de consument het termijnbedrag dat geldt voor een jaarabonnement, maar het abonnement blijft per vier weken opzegbaar met inachtneming van de geldende opzegtermijn. EPIX HealthClub behoudt zich het recht voor deze wijziging automatisch door te voeren bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar.
Artikel 6 Prijs en prijswijzigingen
Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen. EPIX HealthClub maakt eventuele prijsverhogingen ten minste vier weken voorafgaand aan de wijziging kenbaar. In het geval van een prijsverhoging heeft de consument het recht de overeenkomst binnen vier weken na de bekendmaking te ontbinden. Dit ontbindingsrecht geldt niet voor prijsaanpassingen die zijn gebaseerd op het CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of voor prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een wijziging van het btw-tarief.
Artikel 7 Instructies en reglementen
De consument dient de door EPIX HealthClub gegeven instructies en vastgestelde reglementen op te volgen en verklaart deze na te leven. Overtreding van de instructies en/of reglementen geeft EPIX HealthClub het recht om de toegang van de consument te ontzeggen en de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat dit recht geeft op teruggave van de betaalde contributie.
Artikel 8 Verplichtingen van de consument
- De consument meldt eventuele medische contra-indicaties voor inspanning schriftelijk aan EPIX HealthClub.
- De consument volgt te allen tijde de aanwijzingen van EPIX HealthClub en haar medewerkers op.
- De consument maakt geen gebruik van apparaten of faciliteiten waarmee hij/zij niet bekend is.
- Is de consument onbekend met één of meer apparaten of faciliteiten, dan meldt hij/zij dit aan EPIX HealthClub zodat instructie gegeven kan worden.
- De consument maakt geen gebruik van apparaten en faciliteiten indien hij/zij onder invloed is van alcohol, drugs, medicatie of andere als doping aangemerkte middelen.
- In de door EPIX HealthClub beschikbaar gestelde (binnen)ruimten is roken niet toegestaan.
- De consument deelt wijzigingen in postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig schriftelijk of elektronisch mee aan EPIX HealthClub.
Artikel 9 Tussentijdse wijzigingen
EPIX HealthClub behoudt zich het recht voor tussentijdse wijzigingen aan te brengen in de aangeboden faciliteiten, programma’s en openingstijden. De openingstijden worden vastgesteld door EPIX HealthClub. Op officiële feestdagen en andere bijzondere dagen kunnen de openingstijden worden aangepast; deze dagen worden tijdig bekendgemaakt. De consument dient zich individueel aan deze wijzigingen aan te passen, zonder dat dit recht geeft op terugbetaling van de contributie.
Artikel 10 Bewijs van toegang
Na betaling van het verschuldigde bedrag ontvangt de consument een toegangspas of bandje, dat bij binnenkomst wordt gebruikt voor de registratie van het bezoek. Indien het bewijs van deelname verloren is gegaan of beschadigd is, kan een nieuw bewijs worden aangevraagd. EPIX HealthClub is gerechtigd hiervoor redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 11 Betaling / Nalatigheid
Betaling van de verschuldigde contributie geschiedt bij vooruitbetaling, uiterlijk bij aanvang van de nieuwe termijn. Incasso vindt automatisch plaats, uiterlijk op de eerste dag van de termijnbetaling van vier weken. Bij nalatigheid van de consument wordt, na een herinnering, de vordering uit handen gegeven voor incasso. De daarmee verbonden kosten zijn voor rekening van de consument.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
De consument is zich ervan bewust dat het beoefenen van sport risico’s met zich meebrengt en aanvaardt dat eventuele (vervolg)schade als gevolg van het uitoefenen van sport voor eigen rekening komt. De consument verklaart persoonlijk aansprakelijk te zijn voor eventuele ongevallen en/of letsel. EPIX HealthClub is niet aansprakelijk voor zoekgeraakte en/of beschadigde eigendommen van de consument. De consument vrijwaart EPIX HealthClub tevens voor aanspraken van derden in dit verband.
Artikel 13 Klachten
De consument dient klachten over de uitvoering van de overeenkomst zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één maand na constatering van de gebreken, schriftelijk en/of digitaal bij EPIX HealthClub B.V. in. Klachten dienen volledig en duidelijk omschreven te zijn en, indien mogelijk, voorzien van bewijsmiddelen. EPIX HealthClub B.V. behandelt klachten zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst. Bij een langere verwerkingstijd ontvangt de consument direct een bericht van ontvangst met een indicatie van wanneer een volledig antwoord volgt.
Artikel 14 Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, is Nederlands recht van toepassing.
